Palvelupäällikkö Johanna Taponen

Silmäsairaaloiden palvelupäällikön intohimona ihmiset ja osaamisen kehittäminen

Johanna Taponen on tehnyt jo toistakymmentä vuotta töitä terveydenhuollossa palvelumuotoilun, toimintamallien kehittämisen ja työhyvinvoinnin parantamisen parissa. Pari vuotta sitten tämä ikuinen innostuja löysi Silmäasemalta ”työelämän kodin”: yhteiskunnallisesti vaikuttavan ja merkityksellisen yrityksen, jossa hän saa silmäsairaaloiden palvelupäällikkönä toteuttaa jatkuvan kehittämisen paloa osana moniammatillista silmäasiantuntijoiden joukkuetta. Silmäterveys on tulevaisuuteen katsova toimiala, jolla Silmäasema on aktiivinen toimija ja kansallisen vaikuttavuuden edelläkävijä, joten näköpiirissä on Johannan mukaan ainoastaan onnistumisen mahdollisuuksia.

Johanna Taponen sai jo äidinmaidossa itselleen ihmisten auttamisen halun ja hänen suuri unelmansa oli työskennellä sairaanhoitajana Meilahden sairaalan akuuttipäivystyksessä. Hänen valmistuttuaan sairaanhoitajaksi vuonna 2004 elämä muutti kuitenkin yllättäen suuntaa, ja Johanna löysi itsensä yksityisen terveydenhuollon parista lääkäriasemaketjun toimintaympäristöstä. Siellä Johanna eteni nopeasti kentältä hallinnollisiin töihin: ensin vastaanottopalveluiden palvelupäälliköksi ja siitä edelleen asiakaskokemuksen kehittämispäälliköksi. Työn ohessa hän suoritti kliinisen asiantuntijan ylemmän AMK-tutkinnon, johtamisen erikoisammattitutkinnon sekä Lean Green Belt -tutkinnon johtamisen teemoissa. Tämän jälkeen hän on työskennellyt terveydenhuollon toimialalla sekä mm. valmennuksen ja koulutuksen parissa, ja kaikki hänen työtehtävänsä ovat liittyneet toiminnalliseen uusiutumiseen, osaamisen kehittämiseen ja työhyvinvointiin.

”Minua ajaa eteenpäin intohimo ja uteliaisuus elämään. Uskon jatkuvan parantamisen työskentelymalliin. Jos jonkin asian kerrotaan olevan mahdotonta toteuttaa, se on minulle erityisen mielenkiintoinen haaste, johon tartun innolla pohtien, miten yhteistyöllä saadaan muutos aikaan. Jokainen työtehtävä urallani on opettanut minulle valtavasti ja avannut uusia näkökulmia välillä hyvinkin kompleksiseen sote-toimialaamme. Olen kiitollinen että, olen voinut kehittyä ja kuulla näkemyksiä toisilta konkareilta, ja he ovat kannustaneet minua uuden ajatteluun. Se, että olen jo nyt saanut nähdä ja kokea todeksi terveydenhuollon muutosta ja murrosta, on tuonut minua kohti nykyistä työpaikkaani Silmäasemalla, joka tuntuu siltä ”työelämän kodilta”, johon olen tähdännyt”, Johanna kertoo urastaan.

Lisää onnistumisen mahdollisuuksia ja kasvua

Tammikuussa 2023 Johanna aloitti Silmäasemalla palvelupäällikkönä vastuullaan kolmen silmäsairaalan liiketoiminta, asiakaskokemus ja henkilöstöjohtaminen. Hän työskentelee yhden päivän viikosta paikan päällä kussakin sairaalassa, joten työ on varsin liikkuvaista.

”Lähitiimiini kuuluvat kunkin sairaalan palveluesihenkilöt. Toimimme tasavertaisina työpareina ja nautin siitä, että yhteistyömme sujuu ja saamme yhdessä jakaa osaamista ja uusia oivalluksia. Palvelupäällikkönä työni ytimessä on tarkastella paikallisesti silmäsairaaloidemme yhteisiä prosesseja ja toimintamalleja, sillä vain siten saamme parempaa ymmärrystä nykytilastamme ja mahdollisista ongelmakohdista. Jakamalla tietoa ja havaintoja keskenämme syntyy uusia oivalluksia ja opimme lisää toinen toisiltamme. Joukkuepelimme takaa sen, että meillä on rohkeus antaa ja pyytää neuvoja. Jokainen silmäasemalainen on oman osaamisalueensa asiantuntija ja esihenkilönä tehtävänäni on luoda tiimeilleni jatkuvasti lisää työssä onnistumisen mahdollisuuksia”, Johanna linjaa ja jatkaa: ”Tässä ajassa on tärkeää kohdata ja kuulla ihmisiä, panostaa viestintään ja rakentaa kunkin oma polku, myös työntekijän oman elämän tavoitteiden saavuttamiseksi.”

”Olen utelias ja inspiroidun kokonaisuuksien kehittämisestä – ratkaisukeskeinen työotteeni tukee uuden oppimisen ja kehittymisen intoani. Olen kiinnostunut ihmisistä ja siitä, miten voisimme kehittää toimintaamme entistä paremmin niin, että työarki sujuu, jolloin palvelumme toimivat parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaillemme. Olemme asiakkaitamme varten. Kun asiakas on kultaa, ei työntekijät voi olla multaa,” Johanna kiteyttää.

”Parasta työssäni ovat tietenkin ihmiset – niin työkaverit kuin asiakkaatkin. Toisaalta myös tavoitteellinen liiketoiminta kiehtoo: on mahtavaa olla mukana kirittämässä Silmäaseman kasvua ja avaamassa uusia palveluita – ja nimenomaan siten, että alamme lain vaatimukset toteutuvat ja laatustandardit toteutuvat. Yhtenäiset prosessit ja toimintamallit ovat vahvana vastuullisena kivijalkana, jonka päälle Silmäaseman menestystä rakennetaan”, hän hehkuttaa.

Kansanterveyden kannalta merkittävää työtä

”Silmäasema on ehdottomasti yhteiskunnallisesti merkittävä yritys: vaikutamme kansanterveyteen parantamalla suomalaisten silmäterveyttä ja siten elämänlaatua. Silmäterveydellä on kokonaisvaltainen vaikutus ihmisen hyvinvointiin, ja sen merkitys kasvaa koko ajan väestön ikääntyessä. Toimimme tulevaisuuden alalla, ja uskon vahvasti, että Silmäasemalla teemme oikeita asioita sen edelleen kehittämiseksi”, Johanna toteaa.

Johannan mukaan Silmäasemalla on samat arvot kuin hänellä itsellään: rohkeus, selkeys ja vastuunotto. Myös Silmäaseman selkeään strategiaan on helppo sitoutua. Lisäksi häntä ilahduttaa tasa-arvoinen yrityskulttuuri: eri tiimeissä tehdään yhteistyötä tasavertaisina kollegoina titteleistä ja rooleista riippumatta.

”Olen aina halunnut tehdä työtä naisten tasa-arvon, lasikattojen rikkomisen, osaamisen kehittämisen sekä työhyvinvoinnin puolesta työelämässä. Jo urani alussa oivalsin, että sairaanhoitajalla on oma vahva asiantuntijan roolinsa lääkärin rinnalla. Hoitajan työn arvostuksella on merkitystä henkilökunnan työmotivaatiolle sekä terveydenhuollon tehokkuudelle. Tänä päivänä naisten osaamisvaateet terveydenhuollossa ovat paljon muutakin kuin perinteistä hoivaamista. Niihin liittyy laiteteknologiaa, laaja-alaista tiedon hallintaa, moniosaamista sekä vastuullisia työtehtäviä. Onkin ollut mahtavaa huomata, että meillä Silmäasemalla on niin paljon upeita naisia myös esihenkilö- ja johtotehtävissä”, hän iloitsee.

Työhyvinvoinnin kehittäjä pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan liikunnan avulla. Johannan sydäntä lähellä ovat erityisesti pilates sekä juoksulenkit. Talviaikaan työpäivä lähtee liikkeelle raikkaasti avannosta, minkä jälkeen Johanna kurvaa tien päälle. Ystävien ja kissan kanssa vietetyt ulkoiluhetket tuovat tasapainoa vauhdikkaisiin päiviin.

Tutustuitko jo näihin?

Töissä Silmäasemalla

Silmälääkäri Piret Mettälä

Okuloplastian erikoisosaaja Piret Mettälä arvostaa työssään sen monipuolisuutta ja luovuutta vaativaa leikkaustyötä. Kiitosta saa myös erittäin asiantunteva ja yhteen hitsautunut työtiimi, jossa kommunikaatio toimii moitteettomasti.

Lue lisää

Töissä Silmäasemalla

Optikko Eila Vuori

Silmäasemalla sairaalaoptikkona ja perehdyttäjänä toimiva optikko Eila Vuori kiittää monipuolista työnkuvaansa. Parasta työssä on kuitenkin asiakaspalvelu ja asiakkailta saatu palaute: ”Tykkään siitä, että pääsen tapaamaan erilaisia ihmisiä. Ja tietenkin ihana palaute tyytyväisiltä asiakkailta, kun huonoksi mennyt näkö saadaan paranemaan leikkauksella”.

Lue lisää

Töissä Silmäasemalla

Silmäkirurgi Mika Kotimäki

"Silmäasema on mahdollistanut minulle juuri minun tarpeisiini räätälöidyn ja monipuolisen työnkuvan", iloitsee silmäkirurgi Mika Kotimäki. Mika kiittää myös Silmäaseman asiantuntevaa ja jatkuvasti kouluttautuvaa henkilöstöä sekä panostusta työssä käytettäviin laitteisiin ja instrumentteihin. Oma lukunsa Mikasta on myös Silmäaseman kouluttautumismahdollisuudet – sekä itse koulutettavan että toisinaan myös luennoitsijan roolissa.

Lue lisää