Laatu ja omavalvonta

silmätautien erikoislääkäri asser ja sangat

Silmäasemalle arvostettu laatusertifikaatti

 

Laatu, asiakastyytyväisyys ja potilasturvallisuus ovat Silmäaseman keskeisiä periaatteita. Toimintaamme myös auditoidaan ja sille on myönnetty arvostettu laatusertifikaatti.

Silmäaseman 18 silmäsairaalalla sekä julkisen puolen Silmäsairaala Tilkka Helsingillä on ISO 9001:2015-standardin mukainen laatusertifikaatti, mikä tarkoittaa, että niissä on sitouduttu varmistamaan toiminnan korkea laatu. Sertifikaatin piirissä ovat kaikkien Silmäaseman sairaaloiden leikkaustoiminta, silmätutkimukset ja -hoidot sekä vastaanottotoiminta.

 

Sertifikaatti on osoitus siitä, että sairaaloiden toiminta täyttää standardin vaatimukset ja että Silmäasema on sitoutunut laadun varmistamiseen ja kehittämiseen. Tavoitteena on mahdollisimman turvallinen hoito eli potilasturvallisuus. Silmäasema seuraa lääketieteellistä laatua, asiakaskokemusta ja prosessien kehittämistä laatumittareiden avulla.

Omavalvonta 

 

Omavalvonnan ensisijaisena tarkoituksena on lisätä potilas- ja asiakasturvallisuutta, parantaa hoidon tai palvelun laatua, antaa keinot puuttua epäkohtiin sekä edistää työturvallisuutta.

 

Omavalvonta on osa Silmäaseman riskienhallintaa. Silmäasema käyttää Omavalvontaa toiminnan turvallisuuden ja laadun seuraamiseen ja kehittämisen työkaluna (Valvontalaki 741/2023). Sen toteutumista arvioidaan jatkuvasti yhdessä henkilöstön kanssa. Omavalvontasuunnitelma päivitetään vähintään kerran vuodessa tai aina kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia.

 

Omavalvontaohjelmat ja -suunnitelmat ovat luettavissa Silmäaseman verkkosivuilla.

Omavalvonnan toteutuksen seuranta

 

Omavalvonnan toteutumista tarkastellaan vuosittain yksikkötasoisissa sisäisissä auditoinneissa sekä kuukausittain yksikkötasoisissa palavereissa ja johtoryhmätasolla. Tämän lisäksi Silmäasemalla seurataan säännöllisesti prosessien laatumittareita.

 

Silmäasemalla on käytössä HaiPro-raportointityökalu, joka on kehitetty potilas- ja asiakasturvallisuutta vaarantavien tapahtumien raportointiin. Poikkeamamalli on aktiivisessa käytössä ja raportointityökalua käytetään vahvasti kehittämisen työkaluna myös pienemmissä prosessipoikkeamissa.

 

Q3/2024 yksityisissä silmäsairaaloissa henkilöstö kirjasi potilasturvallisuuteen liittyviä poikkeamia 435 kpl (edellinen kvartaali 526 kpl). Samaisella ajanjaksolla potilasturvallisuuteen liittyvien vakavien (riskiluokka IV-V) vaaratapahtumien määrä oli pieni, 6 kpl. Yksityisten silmäsairaaloiden kehityskohteiksi on nostettu:

 

    • Johtamisen periaatteet
    • Roolikohtaisen osaamisen tarkastelu ja varmistaminen
    • Toiminnan ohjauksen tehostaminen/yhtenäistäminen
    • Laitekannan päivitykset ja tutkimusprosessin uudistaminen ja sen pilotointi
    • Laiterekisterin täydentäminen laiteajokorteilla

 

Q3/2024 julkisissa silmäsairaaloissa henkilöstö kirjasi potilasturvallisuuteen liittyviä poikkeamia 205 kpl (edellinen kvartaali 178 kpl). Samaisella ajanjaksolla potilasturvallisuuteen liittyvien vakavien (riskiluokka IV-V) vaaratapahtumien määrä oli pieni, 11 kpl. Julkisten silmäsairaaloiden kehityskohteiksi on nostettu:

 

    • Johtamisen periaatteet
    • Roolikohtaisen osaamisen tarkastelu ja varmistaminen
    • Työntekijäkokemuksen kehittäminen
    • Hoitoon pääsyn tehostaminen erityisesti hoitajatutkimusten osalta
    • Laiterekisterin täydentäminen laiteajokorteilla
    • Sähköisten palveluiden kehittäminen

 

Asiakastyytyväisyyttä Silmäasema mittaa NPS- mittauksella.

Silmäaseman silmäsairaaloiden yksikkökohtaiset omavalvontasuunnitelmat

Tyytyväiset asiakkaat

Silmäaseman sairaala-asiakkaat on tutkitusti erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Tutustu Silmäaseman suositteluasteeseen ja asiakaskokemuksiin >>