Kiertotaloudessa vaatekaapin tarpeettomat aarteet vaihtuvat laadukkaisiin silmälaseihin

Kiertotalous kiihtyy ja saa uusia muotoja, kun Silmäasema ja Emmy käynnistävät yhteistyön, jonka tavoitteena on pidentää aurinkolasien elinkaaria ja kasvattaa asiakkaiden ostovoimaa laadukkaiden tuotteiden hankintaan. Silmäasema ja Emmy uskovat kestävään kulutusmalliin, jossa tuotteet kestävät pidempään ja niitä voidaan korjata. Laatu edellyttää kuluttajilta taloudellisia panostuksia, jotka ovat tiukassa laukkaavan inflaation vuoksi. Siksi yhteistyö käynnistyy kampanjalla, jolla vaatekaapin tarpeettomat aarteet voidaan vaihtaa laadukkaisiin Silmäaseman tuotteisiin.

Silmäasemasta tulee maailman ensimmäinen näkemisen ja silmäterveyden ketju, joka mahdollistaa käytettyjen merkkivaatteiden vaihtamisen silmä- tai aurinkolaseihin. Tutkimusten mukaan valtaosa ihmisten vaatekaappien sisällöstä nukkuu vailla tulevaisuuden käyttöaikomusta. Käytännössä Silmäaseman asiakkaat voivat antaa tarpeettomat vaatteensa Emmyn myytäväksi ja ansaita rahaa Silmäaseman lahjakortille.

Yhteistyötä tehdään myös aurinkolasien kestävyyden edistämisessä. Yhteistyöllä tavoitellaan laatuloikkaa, joka mahdollistaa entistä kiertotalouskelpoisempien aurinkolasien markkinat. Se edellyttää kuluttajien tietoisuuden lisäämistä siitä, millaiset aurinkolasit voi myöhemmin myydä käytetyn tavaran markkinoilla ja miten niiden elinkaarta voi jatkaa.

– Moni ei tiedä, että osan aurinkolaseista ja muistakin kehyksistä voi linssittää uudelleen myös omilla vahvuuksilla ja siten pidentää niiden elämää. Käytetyn tavaran markkinoilla laadukas, ehjä ja puhdas tuote sekä alkuperäinen kotelo varmistavat tuotteen elinkaaren jatkumisen uudelle omistajalleen. Suomalaiset ovat perinteisesti huolellista kansaa ja uskomme, että monen kaapissa lojuu laseja, joilla on mahdollisuus uuteen elämään uudella käyttäjällä. Vastuullisuus kiinnostaa jatkuvasti enemmän, ja monelle suomalaiselle erityisesti kestäviin tuotteisiin sijoittaminen on vastuullinen valinta”, kertoo Silmäaseman kaupallinen johtaja Pauliina Aalto.

Yhteistyön ensimmäinen vaihe käynnistyi maaliskuussa, kun Silmäaseman asiantuntija piti Emmyn tuotekäsittelijöille koulutuksen, jonka aiheena oli merkkiaurinkolasien kiertotalouskelpoisuus eli käsittely ja hinnoittelu jälkimarkkinoilla. Seuraavassa vaiheessa yhteistyö laajenee Silmäaseman lahjakortteihin, joille Emmyn asiakkaat voivat kohdistaa tuotot vaatteidensa myynnistä. Lahjakortille maksetaan 10 % lisätuotto. Palvelu on asiakkaiden käytössä 8.4. lähtien, juuri parhaan aurinkolasisesongin alkaessa. Yhteistyön myötä Emmyn asiakkailla on mahdollisuus hyödyntää Silmäaseman vahvaa ja monipuolista asiantuntemusta myös esimerkiksi silloin, jos asiakas haluaa vaihtaa Emmyltä ostamiinsa aurinkolaseihin linssit omilla vahvuuksilla.

– Suomalaiset ovat jo pidempään olleet kasvavassa määrin kiinnostuneita niin aurinkolasien kuin silmälasikehystenkin uudelleenlinssittämisestä ja myymälöissämme arvioidaan asiakkaiden vanhoja kehyksiä päivittäin. Riippuu mm. kehysten kunnosta ja rakenteesta sekä asiakkaan mahdollisista omista voimakkuuksista, voidaanko niitä linssittää uudelleen, Aalto kertoo.

Yhteistyöllä on suuri ekologinen merkitys. Ellen McArthur Säätiön tutkimuksen mukaan vaatteiden käyttöiän kaksinkertaistaminen laskisi vaatetoimialan päästöjä jopa 44 prosenttia. Yhteistyön myötä vaatteiden elinkaaret pitenevät ja kuluttajat voivat käyttää myyntituottonsa laadukkaampiin tuotteisiin. Samalla silmä- ja aurinkolasit saavan pidemmän elämän.

– Kiertotalous, jos mikä, on liiketoiminnan tulevaisuutta. Kiertotaloudessa uudenlaiset, toimialarajat ylittävät yhteistyöt ovat seuraavan vuosikymmenen iso juttu. Silmäaseman ja Emmyn yhteistyö on esimerkki uudesta taloudesta, jossa kiertotalous tehdään yhdessä ja arvoketjujen rajat uudistuvat, kertoo Emmyn operatiivinen johtaja Sienna Kruk.