Silmäasema aloitti näöntarkastusten tallentamisen Kantaan
Näköön ja silmien terveyteen liittyvät tiedot ovat Kanta-palveluissa asiakkaan suostumuksella täysin uudella tavalla terveydenhuollon asiantuntijoiden käytettävissä ja asiakkaiden itse seurattavissa Omakanta.fi-palvelussa.
Odotettu uudistus tukee kokonaisvaltaisesti hyvää näkemistä ja terveyttä
Tietojen tallentaminen Kantaan tukee kokonaisvaltaisesti terveyden seurantaa ja ylläpitämistä. Optikon tekemän näöntutkimuksen tiedot ja mahdolliset silmäsairauksiin liittyvät riskitekijät tai varhaiset oireet ovat aikaisemmin voineet helposti jäädä yhden optikkoliikeketjun tai vain henkilön itsensä seurantaan. Tällaisessa tilanteessa hitaasti kehittyvät silmäsairaudet voivat jäädä alkuvaiheessa liian vähäiselle huomiolle esimerkiksi optikon vaihtumisen johdosta.
- Silmäasemalla tehtiin viime vuonna lähes 400 000 optikon ja silmälääkärin näöntutkimusta. Syksystä lähtien tutkimusten tiedot on tallennettu Kanta-järjestelmän potilastiedon arkistoon. Jatkossa asiakkaamme näkevät yhdestä paikasta oman näkemisensä ja silmäterveyden kehittymisen. Samat tiedot ovat henkilön suostumuksella myös yksityisen ja julkisen terveydenhuollon käytettävissä. Tämä parantaa diagnoosien, hoitosuunnitelmien ja hoidon laatua ja lisää ihmisen näkemiseen perustuvaa elämänlaatua lyhyellä ja pidemmällä tähtäimellä, kertoo aluejohtaja ja johtava optikko Hemmo Salo Silmäasemasta.
Kantaan tallennettu tieto auttaa näkemään paremmin läpi elämän
Kun silmäterveyden riskitekijät ja silmäsairauksien ensimmäiset oireet havaitaan ajoissa, voivat esimerkiksi pienet elämäntapamuutokset hidastaa tai jopa kokonaan estää silmäsairauksien kehittymistä. Kun tiedot siirtyvät asiakkaan suostumuksella luotettavasti ja täsmällisesti Kantaa käyttävien optikoiden, silmälääkäreiden ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten välillä, voidaan silmien terveyttä hoitaa kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteisesti. Myös silmälasien tai piilolinssien käyttäjä hyötyy, kun tiedot pysyvät tallessa yhdessä paikassa keskitetysti ja tietoturvallisesti.
- Yksilöllisessä näöntutkimuksessa haluamme varmistaa, että ihmiset näkevät hyvin läpi elämän. Oli kyse sitten käynnistä optikkoliikkeessämme tai silmäsairaalassamme, pyrimme aina löytämään asiakkaillemme parhaan mahdollisen ratkaisun näkemiseen. Tässä Kanta-palveluihin tallennetulla tiedolla on suuri merkitys sekä meille että muille silmäterveyden ammattilaisille, jatkaa Hemmo Salo.
Kanta-palveluilla huippuvuosi 2018
Vuosi 2018 oli Kanta-palveluille kasvun vuosi. Omakantaan kirjauduttiin vuonna 2018 lähes 17 miljoonaa kertaa ja sitä on käyttänyt palvelun olemassaoloaikana kaikkiaan lähes 2,8 miljoonaa eri henkilöä. Omakanta.fi on palvelu, jossa jokainen suomalainen voi tarkistaa omat terveystietonsa.
Kanta-palvelujen käyttäjiä ovat kansalaiset, apteekit, terveydenhuolto ja sosiaalihuolto. Palvelujen ansiosta asiakkaan tiedot ovat aina ja ajantasaisina käytettävissä hoitotilanteessa.
Silmäasema Optiikka Oy ja Silmäasema Sairaala Oy ovat liittyneet Kanta-palvelun käyttäjiksi joulukuussa 2017. Kanta-palveluiden käyttöönotto näöntutkimusten tietojen tallentamiseksi tehtiin alkuvuoden 2018 aikana.
Lisätietoja antaa
Hemmo Salo, aluejohtaja ja johtava optikko, p. 050 558 3393, hemmo.salo@silmaasema.fi
Mikko Merisaari, viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö, p. 050 521 4055, mikko.merisaari@silmaasema.fi